Veelgestelde vragen

Via WhatsApp, e-mail en telefonisch ontvangen wij vaak dezelfde vragen. Hieronder hebben we de meeste gestelde vragen op een rijtje gezet om een zo compleet mogelijk beeld te schetsen.

  1. Ik ben het vaccinatie boekje vergeten, wat nu?
    Uw hond wordt geweigerd voor de dagopvang of logies zonder geldig vaccinatie boekje, een foto of een kopie volstaat niet als geldig. Als u het vaccinatie boekje bent vergeten dient u deze op te halen en te overleggen. Tijdens het verblijf is het boekje fysiek bij ons aanwezig.
  2. Kan ik mijn hond nu brengen?
    Nee, u kunt uw hond enkel bij ons brengen mits deze bekend is bij ons in de daarvoor bestemde tijdsblokken voor inchecken. Uw hond dient eerst op proef te komen zodat wij een gedegen besluit kunnen nemen. Als uw hond bekent bij ons is kunt u ons op de gebruikelijke manier contacteren voor een boeking.
  3. Ik wil mijn hond eenmalig bij jullie laten verblijven omdat …. (welke reden dan ook), kan dat?
    Nee, wij zijn geen opvang voor een eenmalig bezoek voor dagopvang of logies. Ik verwijs u graag door naar pensions die wel op die manier werken.
  4. Welke rassen zijn bij jullie niet (meer) welkom?
    Staffords, pitbulls en kruisingen met deze rassen, Mechelse herders, Akita’s, Dobermann, Saarloos en kruisingen met dit ras, Old English Bulldog, Chow Chow en Rhodesian Ridgeback (vanaf een leeftijd van 1 jaar) nemen wij niet meer aan. Verder zijn we zeer selectief bij andere herder-achtigen, staande honden, setters, border collies en andere rassen die drijven. Ervaring leert dat deze rassen veel moeite hebben met het verblijf in een pension, niet goed kunnen functioneren met andere soortgenoten of niet in groepsverband kunnen verblijven.
  5. Mijn hond is meer dan een jaar niet bij jullie geweest, kan ik een boeking maken?
    Nee, uw hond dient eerst overnieuw op proef te komen. Honden veranderen en als uw hond langer dan een jaar geleden bij ons is geweest achten wij het zeer zeker noodzakelijk om overnieuw proef te draaien, u kunt hiervoor op de gebruikelijke manier contact met ons opnemen.
  6. Kan ik bij jullie stagelopen of vrijwilligerswerk doen?
    Helaas kan dit niet. Wij werken veel met buitenlandse honden of honden die moeite hebben met mensen en de komst van een vreemd iemand geeft teveel onrust wat weerspiegeling heeft op de groep aanwezige honden.
  7. Mijn hond krijgt dieetvoeding, gaat dit samen met een verblijf in het opvang?
    Als uw hond dieetvoeding krijgt dan is het van groot belang dat u uw eigen voer meeneemt voor het verblijf. Geef ook extra mee vanwege het hoge(re) energie verbruik.
  8. Mijn hond heeft bench rust, kan mijn hond bij jullie verblijven?
    In de wet staat dat wij geen honden in een ruimte die kleiner is dan 3m2 mogen houden. Dus mogen wij geen gasten laten rusten in een bench. Samen kijken we graag naar een passende oplossing om te kijken waar en hoe uw hond het beste bij ons kan rusten.
  9. Vanaf welke leeftijd kan mijn hond bij jullie in de opvang komen?
    Honden vanaf 6 maanden zijn van harte welkom in onze opvang. Op eerdere leeftijd vinden wij niet verantwoord en ervaring leert dat uw hond emotioneel niet toe is aan opvang elders. 
  10. Vanaf wanneer kan mijn buitenlandse hond bij jullie in jullie opvang komen?
    Vanwege de impact die het heeft dat een buitenlandse hond naar Nederland komt vinden wij het noodzakelijk dat uw hond minimaal 6 maanden aaneengesloten bij u woont eer deze bij ons kan komen, daarna wordt gekeken per individu of uw hond emotioneel gezien bij ons kan verblijven.
  11. Mijn hond is erg angstig voor kinderen, wat nu?
    Als uw hond erg angstig is voor kinderen (wil vluchten of bevriest) zijn wij waarschijnlijk niet de juiste plek voor uw hond. Onze kinderen spelen ook buiten als de gasten buiten zijn. Wij kunnen niet van onze kinderen verlangen dan wel verwachten dat ze geen kind mogen zijn vanwege de angsten van uw hond.
  12. Lopen jullie kinderen ook tussen de honden?
    Alleen onder supervisie van 2 volwassen komen onze kinderen op het veld bij de aanwezige groep. Komen er honden voor de intake, lopen er honden op het veld die hoog in hun energie zijn, is dit redenen om de kinderen niet mee te nemen het veld op. Onze kinderen groeien op tussen de honden en hebben een hele andere benadering naar de honden dan andere kinderen. Hierdoor ontstaat er meer rust en wederzijds respect naar de groep en ook andersom.
  13. Wat als blijkt dat mijn hond niet in jullie concept past tijdens het eerste intake moment?
    Mocht het zo zijn dat uw hond niet in ons concept past dan zullen wij u contacten en verzoeken uw hond spoedig op een afgesproken tijdstip te halen. Bij het ophalen zullen wij uitgebreid met u bespreken waarom uw hond niet in ons concept past. We zullen samen naar een korte samenvatting per video kijken zodat u kunt zien waarom uw hond niet in ons concept past. U dient dan binnen 1 uur aanwezig te kunnen zijn.
  14. Wie is er aansprakelijk voor ongevallen veroorzaakt door mijn hond of aan mijn hond tijdens het verblijf in jullie pension?
    In de wet staat dat te allen tijde de eigenaar van de hond aansprakelijk is. Meer hierover kunt u lezen in onze Algemene voorwaarden.
  15. Mijn teefje is net loops geworden of geweest vlak voor ik op vakantie ga, kan ze wel komen?
    In principe kan de hond dan niet komen vanwege de onrust die dat geeft in de groep, maar we begrijpen ook dat de vakantie geboekt is. Voor loopse teefjes rekenen wij 150% van de reguliere prijs. Dit vanwege de extra werkzaamheden en management die wij van uw hond hebben.
  16. Mijn hond eet klaar vers vlees (KVV), kan ik dit meenemen?
    Het is geen probleem om uw hond tijdens het verblijf bij ons vers vlees te blijven voeren. Wij beschikken over een grote vriezer waar het vlees van uw hond in bewaard kan worden tijdens het verblijf. Tevens kunt u ook gebruik maken van ons eigen KVV (Kivo, Dogs Perfect of Daily Meat), per voermoment worden extra kosten in rekening gebracht. Het tarief vind u hier.
  17. Mijn hond eet veganistisch, kan hier rekening mee gehouden worden?
    Jazeker, geef dan voldoende eigen voeding mee, ook wat extra gezien het hoge(re) energie verbruik tijdens het verblijf.
  18. Mijn hond krijgt medicatie, is dit een probleem?
    Nee zeker niet, gezien de aanwezige (para)veterinaire en holistische kennis is dat geen enkel probleem. Let wel op dat u voldoende medicatie meegeeft en het liefst in de originele verpakking. Geef ook het medisch dossier mee van uw hond tijdens het verblijf.
  19. Wat gebeurd er als mijn hond ziek wordt of iets overkomt tijdens het verblijf?
    Allereerst wordt de eigenaar op de hoogte gesteld als er iets met de hond is gebeurd. Krijgen wij u als eigenaar niet telefonisch te pakken dat handelen wij naar eigen goed dunken. Als Hondenhotel Excellent staan wij in direct contact met onze eigen dienstdoende dierenarts(en) van Diergeneeskundig Centrum Hopmans te Roden en met A. de Jong – Kalsbeek te Appelscha. Als het een spoedgeval betreft, kunnen wij te allen tijde daar terecht of wij vragen om een huisbezoek. Wij bezoeken niet uw eigen dierenarts. Zorg er voor dat uw eigen dierenarts op de hoogte is dat uw hond bij ons verblijft, mocht het dan nodig zijn dat wij onze eigen dierenarts moeten bezoeken om wat voor reden dan ook, dan kunnen wij eerst uw eigen dierenarts vragen om de gegevens van uw hond door te sturen naar onze dienstdoende dierenarts. Of zorg ervoor dat u het medische dossier meegeeft tijdens het bezoek. Zo heeft de dienstdoende dierenarts direct de juiste informatie over uw hond voorhanden. Speelt er iets waarvan wij vinden dat uw hond een dierenarts zou moeten zien, maar wat geen spoed is, dan overleggen wij dit met u. U kunt dan bepalen of u zelf naar uw eigen dierenarts gaat of dat wij met uw hond naar onze dierenarts gaan. De kosten die voortvloeien uit een dierenarts bezoek komen voor rekening van de eigenaar. Tevens worden er extra kosten in rekening gebracht voor de gereden kilometers en de gemaakte uren, deze staan ook vermeld in onze ‘huisregels’.
  20. Help mijn hond heeft diarree tijdens het verblijf bij jullie. Wat doen jullie? Klik hier voor een uitgebreid antwoord.
  21. Ik wil niet dat mijn hond op social media wordt geplaatst, kan dat?
    Uiteraard respecteren wij uw keuze. Geef dit dan aan tijdens de proefdag of tijdens het maken van de reservering.
  22. Ik geef mijn eigen voer mee, blijft de prijs hetzelfde?
    Ja, de prijs blijft hetzelfde. Er wordt geen korting gegeven, wij zien het als service om uw eigen voer te geven.
  23. Hoe veilig is jullie concept voor mijn hond?
    Wij doen ons uiterste best om uw hond zo veilig mogelijk op te vangen. Echter, het kan altijd gebeuren dat uw hond zich bezeert tijdens het spelen of door een correctie van een andere hond. Het zijn en blijven honden. Houd er dus rekening mee dat uw hond wat kan overkomen.
  24. Hoe houden jullie de honden in de gaten als jullie er niet zijn?
    Wij wonen en werken op dezelfde locatie. Doordat wij op dezelfde locatie wonen, zijn wij te allen tijde ter plaatse aanwezig indien er iets gebeurt. Wij denken na over een eventuele camera bewaking in de hotelkamers om zo toch een oogje in het zeil te houden.
  25. Zijn jullie de gehele dag tussen de honden?
    Wij proberen zo veel als mogelijk tijd tussen de honden door te brengen, echter hebben wij ook onze dagelijkse werkzaamheden die een opvang met zich mee brengen als de kennels en huiskamers schoonmaken, wassen, afwassen etc.
  26. Welke vaccinaties zijn verplicht bij jullie?
    Bij ons zijn de volgende vaccinaties verplicht: Hondenziekte, Parvo en Hepatitis (cocktail). Ook met een geldige titerbepaling, voldoende onderbouwd door uw dierenarts, voor Hondenziekte, Parvo en Hepatitis is uw hond van harte welkom. Rabiës en kennelhoest zijn niet verplicht. Ziekte van Weil, is aan te raden voor honden die veel zwemmen in buiten water. Zet deze vaccinatie altijd in het voorjaar omdat uw hond er dan het meeste aan heeft. Overleg altijd met uw eigen dierenarts welke vaccinaties nodig zijn.
  27. Het lukt mij niet om de hond voor de afgesproken ophaal tijd op te halen, wat nu?
    Het liefste hebben wij uiteraard dat de hond voor 18:00 wordt opgehaald, lukt dat niet dan horen wij dat graag na overleg. Is de hond niet voor 18:30 opgehaald dan overnacht de hond bij ons en rekenen we daarvoor het logies tarief. De hond wordt dan de volgende dag opgehaald tijdens de ophaal uren.
  28. Hoe wordt ik op de hoogte gehouden tijdens het verblijf van mijn hond? 
    Als de hond bij ons komt logeren ontvangt de begeleider na de eerste nacht een WhatsApp hoe het gegaan is. Gedurende de verblijfsperiode zal er contact gehouden worden, er zullen foto’s en/of filmpjes verzonden worden naar de begeleider, dit zal om de 3 tot 4 dagen zijn. Wij hanteren daarom mede; geen bericht is goed bericht. Ook tijdens de dagopvang geldt bovenstaande. Als u zelf een bericht stuurt zal deze beantwoordt worden op het moment dat het ons uitkomt.
  29. Voor hoeveel honden heeft u plek?
    Wij hanteren een maximum van 35 tot 50 gasten per dag. Per huiskamer is plek voor 7 tot 9 gasten. In de kennels hebben wij 2 ‘familie’ kennels waar 2 tot 4 gasten tegelijkertijd logeren en 19 kennels voor individuele opvang tijdens de rust momenten.